Saturday, March 1, 2014

Alhamdulillah...Allah answer our du'a!

Assalamualaikum peeps!!

Lamaaaaaaa sangat tak mencorat coret di dalam blog ni kan...sungguh kemalasan yang teramat melanda...

After 2 and half years of marriage...finally...Allah answer our du'a! Its such a miracle that happened to us!okay!lets make it short then...


Sesiapa yang pernah baca blog aku dari mula mesti tau..yang aku kahwin on May 2011 dan berjauhan dengan husband selama setahun lebih...on November 2012 baru dapat duduk sekali dengan husband...
 well...aku sangat-sangat faham perasaan orang yang dah kahwin, mesti nak anak...siapa yang tak nak anak kan..unless kau plan untuk tak ada anak for a while atas macam - macam alasan tersendiri...tapi kes aku berlainan...

mula - mula sebelum kahwin, kitorang cadang, nak planning dulu...pastu lepas je nikah, suami cakap..tak payah la planning2...and aku pun fikir benda yang sama...tapi tu lah...kalau mulut dah gatal2 pergi cakap nak planning..mmg Allah tangguh terus rezeki anak tu untuk kitorang...tak cukup dengan tu...Allah bagi lagi dugaan aku disahkan PCOS! apa tu PCOS??pegi google sendiri...nak terangkan malas...panjang..cuma nasihat aku...bagi yang dah kahwin..tiba2 berat badan naik mendadak, muka tumbuh bulu2 halus...period irregular...terus la pergi check dekat PAKAR SAKIT PUAN...jangan pergi check klinik biasa..sbb korang akan dapat jawapan yang menyakitkan hati and korang pun tak tau ape masalah yang korang hadapi...tau2 je period berbulan2 tak datang...badan naik mendadak...please pegi check kat pakar sakit puan atau Gynae...in my case...dalam 8 bulan lepas kahwin..kitorg rasa mcm desperate sangat nak baby...stress and tension..tambah2 lagi ipar duai bukan main giat berlumba tambah anak..orang tu pregnant, orang ni pregnant...tercabar??tipu la kalau kata kitorang tak tertekan dengan situasi tu...dengan orang yang mulut jenis tak reti jaga hati dan perasaan orang...lagi kita akan bertambah stress...satu hari..aku buat keputusan...nak pegi buat check up...tengok apa masalah sebenar...aku pun pegi la Pusat Perubatan Naluri dekat Wangsa Maju after buat sikit research mengenai Klinik Pakar sakit Puan ni...first visit...jumpa dengan Dr.  Zanariah...she's a lil bit nampak serious..tp dia okay...dia tny dah berapa lama kahwin and history about your period...ok..aku nak highlighted kan kat sini..TOLONG AMBIL BERAT TARIKH PERIOD KORANG DAN BERAPA LAMA KORANG PERIOD DAN BERAPA CYCLE KORANG! ini penting..sebab bila korang pegi check up...dia akan tny everything about your period...kalau korang asyik jawab tak tau je..mmg doctor pun boleh naik angin...lepas dah bersembang sikit ngn Dr. Zanariah ni...dia terus suruh aku baring...nak scan perut katanya..aku pun berharap la...scan tu kot2 nampak baby ke kan...kemainnn lagi...sbb masa check tu mmg aku tgh delay period pun...

Dr. Zanariah scan je perut...terus dia pegi dekat bahagian Ovary...and spontan je dia ckp :

Dr. Z : Awak nampak ni?telur awak banyak..tapi kecik2 dan tak matang...yang mana kita panggil keadaan ni sebagai PCOS..

Me : *terkebil2 tgk skrin...pcos?amende tu?bahaya ke?*

Dr. Z : Berat awak naik mendadak ke lepas kahwin?

Me : Aah doctor...berat saya memang mendadak naik lepas kahwin...

Dr. Z : So that's one of the factor you kena PCOS..

dah setel scan..aku pun bangun dari katil tu..and duduk balik sebelah doctor...doctor pun explain pasal PCOS ni...dia cakap...Dont worry...tak semestinya PCOS ni awak tak boleh pregnant...rawatan dia base on patient..if patient nak pregnant..so kita akan bg ubat dan beberapa treatment...tapi yang penting...awak kena kuruskan badan...if tak..susah utk awak getting pregnant...

aku pun mengangguk tanda faham...Dr. Zanariah bekalkan few medicine untuk aku consume dan habis je ubat mesti datang check balik untuk tgk telur matang atau tak...first visit kat Naluri..aku bayar lebih kurang RM 200++...balik tu aku menung...terus rasa down...dalam hati ni asyik fikir...aku yang bermasalah rupanya...tapi suami bagi sokongan moral...dia ckp..sabar..insyaAllah ada rezeki nnt...aku pun okay je la...sbb suami aku pun ok...dia tak pernah sebut2 pun soal nak anak ke ape...aku pun makan ubat yang doc bagi...plus aku ikhtiar cara lain jgk..

Sepanjang tahun tu...macam2 produk aku try...Biodex la, Madu la, susu kambing la dan macam2 lagi la yang aku try..semata2 utk get pregnant and aku boleh buktikan kat semua orang yang hey!aku pun boleh pregnant la!tapi ternyata aku salah...beribu habis..tapi hasil nan hado..cuma yang aku perasan..since aku amik Biodex, berat aku semakin susut n period aku terus normal lepas tu....alhamdulillah...

lepas tu..aku pegi lagi sekali naluri...second check up...tapi kali ni dengan Dr. Kay....Dr. Kay ni lembut je orangnya...tak serious macam Dr. Zanariah...again doc suruh baring...nak scan..masa dia scan tu aku tengah tahan kencing ya amat...bayangkan la bila benda scan tu tekan kat pundi kencing kau...mmg kat situ jugak la nak terkencing kan...tp amazingly...masa doc scan kat aku punya ovary...macam tak nampak dah biji2 kecik macam first scan tu...lepas scan..duduk sblh doctor and aku tny doc :

Me : Doctor, td masa scan,tak nampak dah biji2 kecik mcm first scan dulu...means sy dah takde PCOS la ye?

Dr. Kay : not really...PCOS ni lifetime syg...even awk pregnant and bersalin pun..dia akan datang balik..dia hanya akan hilang bila berat badan awak turun...tp anytime dia akan datang balik...sbb dia lifetime...tapi jangan ingat orang gemuk je kena PCOS..org yg normal BMI pun ada yang kena PCOS...so sy akan bagi awak ubat yang sama macam dulu...keep continue makan ubat ni...

Me : Okay Dr.

Oh ye..lupa nak cerita...masa tunggu giliran nak jumpa Dr. Kay ni...tgh ramai patient..sume datang bawak anak, bawak perut yang dah membesar..benda tu buat aku lagi stress..masa tu pulak gaduh skit ngn suami...terus emosi terlebih...tgk orang bawak baby...menangis2 aku kat situ..sib baik tak de orang perasan...keluar dari bilik doctor, amik ubat, balik...start daripada tu aku nekad..aku tak nak fikir dah pasal pregnancy...pasal baby...just follow the flow...suami pun tak henti2 bagi kata semangat and dia tak nak aku fikir lagi pasal baby..dia ckp..kita jangan buat kerja Allah...kita buat kerja kita...

Lepas dari tu..aku dah tak pergi buat check up...bulan 12 tahun lepas aku cuba berMaharani....alhamdulillah..banyak masalah aku dapat selesai dgn makan Herba Maharani...period teratur, senggugut pun takde dah...darah pun cantik..

Masuk tahun 2013...period aku kembali normal..alhamdulillah...tp sekali lagi..aku langsung tak fikir tentang baby...aku and suami mmg sangat sepakat...untuk enjoy our life...our marriage macam orang lain...kebetulan suami dah duduk sekali dgn aku...kitorg apa lagi..mmg enjoy betul..berjalan sana sini...cuba itu ini...mmg we have fun sangat!

Dalam masa yang sama..kitorg BANYAKKKKK sangat muhasabah diri...lebih banyak dekatkan diri dengan Maha Pencipta...subhanallah...nikmat hidup yang sungguh aku tak pernah rasa sebelum ni..terasa diri banyakkkkk sangat dosa!terlalu banyak!tapi ternyata Allah itu Maha Penyayang...DIA uji sbb DIA sayangkan kita..aku fikir...kalau lah aku ada anak..dalam keadaan aku dan suami belum cukup mencintai DIA...mungkin perkara yang lebih buruk akan jadi....aturan ALLAH itu sungguh2 indah dan ada hikmah yang cukup hebat! kita sebagai hamba cuma perlu bersabar dan terus berdoa berusaha!jangan pernah putus asa...aku pegang kata2 suami masa Doc sah kan aku PCOS...suami ckp "Doktor bukan tuhan...tapi kita boleh ikhtiar..bukan penamat segala2nya pun kalau sayang ada PCOS...sayang masih ada abang dan family kan..." tak cair hati kau??

Aku teruskan kehidupan macam biasa...bila jumpa dengan mereka - mereka yang senasib dengan aku...aku rasa apa yang mereka rasa..aku faham kepahitan dan kesedihan yang mereka tanggung..tapi kepahitan dan kesedihan tu dah tak ada dalam kamus hidup aku...sampai bila kita nak bersedih atas perkara yang ALLAH aturkan untuk kita...berbahagialah dengan ujian Allah...sebab PASTI ada hikmah yang menggembirakan...wake up!bangun dari kesedihan yang kita sendiri cipta!hidup dengan penuh kegembiraan...nikmati perkahwinan dan hubungan dgn pasangan kita tu to the max!!sebab tak semestinya kita dapat bersama dgn dia sampai bila - bila!Jadi daripada terus-terusan bersedih dan letak kesalahan tu pada orang lain..lebih baik kita hargai pasangan kita and nikmati hidup berumahtangga tu sebaik2nya...

Lepas dari tu....aku suarakan dekat suami...nak bela kucing la..sekurang2nya..boleh jugak jadi teman penghibur...suami setuju..daripada sekor kucing je kat rumah..terus jadi 5 ekor kucing...sume nya aku amik kucing jalanan...sbb aku rasa...mereka lebih berhak untuk dapat hidup yang lebih baik....seronok,..macam2 ragam...aku ketepikan kata2 orang..kalau bela kucing..susah mengandung..come on!kau Tuhan kah???tau tak kucing ni mendoakan tuan setiap waktu?dia binatang yang tak pernah berhenti berzikir pada Sang Pencipta tau...berbanding dengan kita yang ingat Allah time susah je! jangan skeptikal sangat minda tu!

Kitorang lalui kehidupan kitorang hari2 macam biasa...berniaga, lepak dgn rakan2 niaga..dapatkan kata2 semangat dari mereka2..alhamdulillah!!our life getting better each and everyday!!Masuk bulan 6 tahun 2013..again..period aku kembali ting tong...lari cycle..banyak pulak tu...tapi aku langsung tak terlintas nak buat pregnant test..pada aku..if ada..mesti aku dapat rasa!so tak check pun...and tak lama lepas tu aku pun period...bulan 7 pun sama..delay few days...makan Maharani...period pun turun...bulan 8 pun sama...lewat lagi...aku dah risau...badan aku naik balik ke?tp aku mcm tak amik port sgt la..then period pun turun mcm biasa...masuk bulan 9...period on time...so aku lega..period dah normal kembali..bulan 10...suami pergi outstation 10 hari...tinggal aku sorang...sedehhh...tapi tabah je la...nak kehidupan lebih baik..mesti la ade pengorbanan kan...suami balik on 15/10/2013..hari raya haji suami balik...ehem2...10 hari tinggal..mmg berkepit sajeeee la kannnn!18/10/2013 sepatutnya aku period....hari tu mmg aku rasa simptom2 nak period dah ada...aku bajet...dalam 3 4 hari lagi ni period la ni...tapi langsung takde tanda2 nak period..alahaiiii!delay lagi period...tak pe lah...biarkan lah...25/10/2013 (Jumaat)...sekali lagi husband pegi outstation..tapi tak lama..cuma 3 hari je...ari jumaat kan rehat tengahari lama...so tengahari tu aku decide pegi Ikea..pegi sorang2 je pun...ape ada hal..bukan nak pegi buat jahat...pegi makan je kot..hahaha...pegi sorang tak pening kepala...nak buang masa kat ikea punya pasal..aku pegi guardian...niat asal nak beli shampoo je pun..tapi tah macamana..tangan ni gatal capai pregnant test yang brand guardian tu...dalam hati beli je lah..kot2 nak check ke nnt...macam tak biasa check je..bila yang murah punya...

1 November 2013 (Jumaat)

Hari Jumaat...mcam biasa..kebetulan tengahari tu member ajak pegi jalan2...aku pun on je la..memandangkan tak de pegi mana2..n takde kereta untuk bergerak...sbb suami dah jadi driver peribadi aku hampir sebulan lebih...sebelum keluar tghari tu..pagi tu aku pegi toilet..biasa la..nature call kan...sekali tgk alamakkkk..period laaaa pulak..dah la tak bawak pad..keluar coklat2...tapi aku pelik tak berbau mcm nak period..sllu kalau aku nak period pun akan keluar coklat jgk..tp tak la coklat macam tu n mesti ada bau skit..yg ni takde bau..aku pun bajet...period la ni...petang kang kuar la ni...so mcm biasa...tukar pantyliner...tengahari tu keluar dgn member pegi Jusco Kepong, smpi Jusco nak terkencing lagi...pegi toilet tgk..aik..setitik pulak coklat nya..tu pun nmpak tak nampak...aku fikir...jap lagi la tu...jalan2...window shopping..makan kepsi..minum pulak air 7up...mmg sedapppp..sbb dah lama tak minum air gas...

balik office macam biasa...ptg tu husband amik..balik rumah..lepas kan si Melur yang gemuk gedempul tu...main dengan Melur...smpi la maghrib...aku punya la tahan kencing dari petang tu..sbb malas nak naik atas kencing...so tunggu nanti nak mandi la terus kencing...lepas puas main ngn Melur smpi dah maghrib..kurung Melur...suami nak naik atas mandi n solat maghrib..masa naik tu..suami tny "syg tak nak buat pregnant test ke?" aku jawab "malas lah...nnt la." pastu aku lepak jap kat bawah...sekali tah mcmana aku boleh pegi cari pregnant test tu...dalam hati ckp "ala..dah alang2 nak terkencing kan...test je la..kalau satu line pun ape ada hal..seblum ni sllu test pun dah biasa tgk 1 line.." aku pun naik bilik air..suami dah siap mandi n wuduk...aku ckp "abg..syg buat test ye.." suami ckp.."taknak buat pagi2 esok ke syg?" aku jwab "malas la abg..dah alang2 nak terkencing ni buat je la.." suami pun ok je..dia pun solat sunat dulu...aku pun kencing dalam bekas yang ada tu...and terus celup pregnant test guardian tu...sementara tggu tu aku buang lebihan pee tu and basuh apa yang patut...aku pun tengok la pregnant test tu serap air kencing aku..dalam hati kata "ala..satu line punya...mcm tak biasa je" jujur aku ckp..test kali ni aku mmg tak berdebar, tak rasa apa2 langsung!!nothing..kosong...tiba - tiba....................tiba - tiba......aku tengok line kedua naikkkk!!!dengan laju dan jayanya!!dan pekatttt!dlm toilet tu aku dok ckp sorang.."ya Allah..betul ke ni..betul ke ni??dua line la!ya Allah!!" aku dok gosok2 mata..cubit2 pipi..kot2 aku tgh mimpi...tapi ternyata...aku tidak mimpi...aku terus keluar toilet...panggil suami :

Me : abg!abg!abg!

Suami : *lambat respon sbb suami tgh solat sunat dalam bilik* ye sayang..napa?

Me : *terpa masuk bilik* Abg!dua line abg!dua line!betul abg..dua line!

Suami : ha??mana sayang??mana sayang??*sambil tgk pregnant test...

Me : Dua line abg!terang pulak tu...

Suami : ya Allah...alhamdulillah sayang...alhamdulillah...

me n suami : *kitorang gelak...tapi tak sentuh..sbb suami ada wuduk lagi...tiba2 suami nangis...terus dia ckp "abg solat dulu ye syg" lepas tu aku tgk dia terus sujud syukur smbil menangis...

Aku masuk bilik air...aku menangis..bukan sbb sedih..tpi aku sangat2 tak sangka...Allah answered our Du'a!after two and half years waiting!!menunggu dengan penuh sabar dan redha!aku pun terus mandi amik wudhuk, n solat maghrib...oh ya..lupa nak cite..masa sebelum test tu..balik rumah..aku tgk pantyliner clear..takde ape2 keluar...tu yg buat aku tergerak nak buat pregnant test tu...lepas solat maghrib..aku baring je kat sofa...sambil belek pregnant test tu..dalam hati tak henti2 ucap syukur...suami turun lambat..dia turun lepas isyak..aku pun solat isyak dulu...suami turun..terus dia peluk n kiss aku...dia ckp "sayang...terima kasih sayang..." lepas tu dia terus cium perut aku n say "assalamualaikum baby..." subhanallah!tiada apa yang lebih menggembirakan aku..selain tgk suami gembira...dannnnn...malam tu jugak, aku rasa badan terus tak sedap...mcm nak demam..n tengah malam pukul 12 keluar dgn suami pegi 7 11 beli roti n burger..lapar...lapar smpi tak boleh tido kot..tu yg pegi cari benda makan jugak tu...makan roti coklat...terus loya..tp tak muntah...tp aku habiskan jugak roti..sbb lapar...balik umah..terus sambung tido..burger tak makan pun...

okay..ini antara simptom aku yang aku sedar aku mengandung :

1. Cepat letih!
2. Cepat mengantuk and asyik tidoooo! yang ni suami komplen...naik kereta je aku terus tido..pegi mana2 pun..and tido yang sangat lena...macam letih sangat2...
3. Breast sakit..tapi tak sakit sangat
4. Rasa menyucuk kat bahagian rahim...
5. Rasa mcm nak period...tapi tak period...n rasa tu kejap2 je..
6. keluar brownish spotting
7. Cepat lapar! 2 jam sekali mesti makan..
8. loya...tapi tak muntah..mual
9. langsung tak lalu makan nasi
10. tak boleh tgk bawang merah
11. tak boleh tgk garam
12. tak lalu langsung tgk ayam (padahal aku lah penggemar ayam yg sgt tegar!)
13. bila petang je mabuk aku mulai datang...letih...tak larat..tak lalu makan
14. PEMALAS yang teramat sangat
15. Senang sakit kepala
16. Senang menangis and terasa!!
17. Mulut terasa payau, pahit
18. rasa macam air liur banyak sgt dalam mulut
19. tak suka dgn bau mulut sendiri..

Alhamdulillah!!syukur yang teramat sangat aku rasa..tapiiiiii..ada tapiiii nya..bila aku dah tau aku mengandung...ada satu nyawa yang aku tengah bawa dalam rahim aku...aku terus jadi insafffff teramat sgt...tah kenapa..hati aku terlalu risau...risau dengan kandungan aku...sempurna kah dia?sihat kah dia?kalau ikut perkiraan sndiri...hari yang aku detect aku pregnant tu, kandungan aku dah masuk 6 minggu 4 hari...tp mmg HCG aku tinggi sbb masa test tu, line kedua tu naik dengan pekat...

aku risau...dah ada heartbeat ke baby aku ni?so esoknya 2/11 tu aku ada job make up di kajang...punya la berhati2...tengahari balik rumah mak..keluar balik g klinik...aku nak pegi Naluri..sbb aku tau kalau pegi klinik biasa utk confirmkan pregnancy..mesti dorg tak scan...kitorg pergi Naluri..Naluri tutup...sbb Deepavali...kecewa..last2 pegi Klinik Zamrud kat Sri Rampai...seperti yang aku jangka..Dr. taknak buat scan..sbb katanya terlalu awal n tak nampak apa2 pun...

So..to be continue part 2..chronology on my pregnancy... :)



2 gorgeous yang sedang berbicara!:

Unknown said...

Salam sis, mohon share ur story di fb ye..? Ramai kwn2 sy yg sdg diduga dgn ujian Allah bout baby,me and myhusband too..jadi sy sharekn story sis,supaya kami2 xkan pernah putus harap dgn rahmat n rezeki Allah,mudah2an..

~myza~ said...

aina ariana :

sila2..no problem..sharing is caring...jgn putus asa..jangan putus doa..itu yang penting!

Simpulan Mati antara aku dan dia

Daisypath Anniversary tickers

Saat Cinta Mula Bersemi...antara dua hati

Daisypath Anniversary tickers