Tuesday, November 23, 2010

next step

salam,

Hai cantik jelita!

hurmmm..sejak2 kurun ke 20 nih..aku makin malas nak update blog...erghhh...ekceli bnyk nak story mory..tp bile bukak je blog...terus idea aku tu hilang di tiup angin lalu..hahah..merepek! ;p  ok...aritu dah cite pasal kursus kawen kan?pade sesape yang dah bertunang or dah plan nak bertunang or tgh hangat2 tahi ayam bercinta tu..sila la pergi kursus kawen awal2 ye..eh!jap!aku ase lebih better pegi mase dah bertunang..mse bercinta ni tak rase sgt hangatnye duk dalam dewan tu dengar ceramah pasal....pasal hape lagi..pasal kawen la!huhuh...hangat segalanye..especially bontot..sebab duduk lame sgt....hahahah...bukan ape..dinasihatkan pegi mase korg dah bertunang sbb kan....input yang korg dpt tu lebih 'in' dalam pale hotak nih...lebih korang take note la ape yg ustaz2 tu ckp...kalo pegi time bercinta ni...tak rase ape pun..kot!tak tau la..depends pade korg2 la kan..sbb aku pegi mase aku dah bertunang....bile dgr ape yg ustaz2 ustazah tu smpi kan..bende tu lebih 'in' lam pale hotak aku nih walaupun tahan ngantuk n sakit bontot yang hamat...tp paham n menusuk kalbu ape yg mereka2 sampaikan.....tak tau la kalo org lain kan..tp for me...smpi skrg masih terngiang2 ape yg ustaz2 ustazah tu ckp...hopefully kekal ingat smpi bile2...antara isi kandungan ceramah kursus kawen aritu :

1.     pasal kesihatan pasangan :

dah tau nak kawen..kene la jage kesihatan...sebelum kawen..pegi wat HIV test dulu...in case kalo pasangan yg pegi buat HIV test tu positive..bukan la bermakna tak boleh kawen...pasangan akan dijalani ujian darah sebnyk 3 peringkat..in case betul2 positive HIV...akan dirujuk ke PAKAR...then pulak..dirujuk ke bahagian kaunseling...bukan utk dihasut..tp utk diterangkan risiko2 yang akan berlaku sekiranya pasangan meneruskan niat utk berkahwin...kalo time tu pasangan tu buat decision tak kawen..tak kawen la mereka..tp ade jgk pasangan yg still teruskan perkahwinan tu...dalam 3 kes...1 kes je yg pasangan batalkan perkahwinan...seeee...hebatnya cinta!you die ai die jgk la kununnye..tp besar pengorbanan pasangan yang tetap teruskan perkahwinan walaupun dah tau berisiko tinggi kan...masing2 punye keputusan..kite takde hak nak pertikaikan or merendah2 kan keputusan mereka tu....then pulak..kesihatan mase preggy...pun perlu diambil kira...dari mule kandungan hingga la bersalin..breastfeed..sume diterangkan...

 

2.     Akhlak :

mase ustaz ni masuk kan..aku ingat dah bosan dah..abis la..tersengguk2 la aku...dah la kitorg drpd duk belakang skli..kene panggil duk kat depan..ala..biase la...adat la kan..pegi kursus ke seminar ke..mesti kerusi depan sekali tu la yg mmg kosong tak berpenghuni..jadinye aku la yg kene duduk dpn tu..perghhh..mmg padu la suara2 yg masuk tinge aku...terus ke tangkai hati..cewah..ok..benti merepek!sambung balik..ustaz tu kate..akhlak ni adalah peribadi yg baik2..contoh nye...suami ade masalah..isteri bantu...isteri sakit..suami jage...maka..beruntunglah mereka2 yg mempnyai suami/isteri yg mcmtu...bnyk lagi contoh2 yang die bagi...ustaz ni best..ceramah die lawak2 je...satu pesan die yg aku ingat..dalam perkahwinan..tak sumenye indah..n tak sumenye pahit...sedangkan lidah lagi tergigit....ini pula suami isteri...kan dah ternyanyi lagu p.ramlee..huhuh...die kate..ape pun..dalam rumahtangga...perkara yang pertama2 sekali kene ade dalam diri suami dan isteri tu adalah..SABAR!kerana sabarla yang akan menyelamatkan rumahtangga tu...soalnya disini...pasangan seringkali mengucapkan "smpi bile nak sabar?" mmg kite sndiri pun tak leh nak sabar lam menghadapi sesuatu situasi yang tegang tu sentiasa kan..tp itulah resam rumah tangga..kene bnyk bnyk bnyk bnyk bnyk x 1000juta sabar....sabar la smpi bile2...tp jgn la smpi kene sepak terajang ngn laki pun masih nak sabar lagi kan..sabar bertempat la..gadoh2 manje tu biase la..huhuh...

 

3.    Kewangan :

setiap pasangan yang nak berkahwin n yang baru kawen akan mengalami masalah nih...masalah duit...mmg betul pun...kebanyakkan punca perceraian adalah kerana duit...seeee..sape kate duit tu tak penting?penting..duit bukan segala2nye..tp segala2nye memerlukan duit..korg pahamkan sndri la e...jadinye..sebelum kawen ni...kene bincang ngn pasangan....bajet utk kawen berapa..utk barang sekian2 berapa..jgn mintak bnd yang bukan2..lain la kalo laki korg tu dato' ke...tan sri ke...tokey balak ke....or laki korg tu sheikh muszaphar tu ke...boleh la korg nak mintak hantaran serba berdiri ke..serba baring ke...lantak la kan..tp kalo laki kite ni keje setakat biase2...keje goyang2 kaki kat pejabat ke...keje biase2..keje yg cukup2 makan...kene la timbang dan rase...jgn la nak jgk2..ko nak suruh die gadai ape?bulu ketiak mahupun bulu kaki die pun tak laku...jadinye..bincang baik2...korg pun satu..mengada2..."nnt kawen..ayang nak hantaran serba berlari...pastu ayang nak pelamin yang 4 kali ganda dari anak naza punye wedding..ayang nak kite bersanding kat ballroom hotel yang paling besar..yang paling cantik skli...ayang nak pakaian kite made-to-measure...kain import dari italy...rekaan designer tersohor kat mesia nih...lagi kasut pulak..ayang nak pakai kasut paling kurang pun Christian Laboutin (yang harga die boleh beli 2 kereta proton saga baru dengan 2 kali bayar je...) atau pun kasut Roger Vivier (yang ni korg kate paling kurang?harga die je dah 900 pounds (go figure sendirik la eh!)...ermmm..hantaran pulak ayang nak paling kurang kene ade satu dari LV, satu dari Anya Hindmarch, satu dari Salvatore Ferragamo..satu dari Mulberry..satu dari Coach...photographer ayang nak yg paling hebat...nak lebih kurang dalam 10 photographer..5 videographer...bla bla bla...yada yada yada..etc"  kalo ini la permintaan korang..laki korg tu lebih rela mati dari kawen ngn korg tau...ingat ye kawan2...kawen ni bukan setakat utk harini atau esok lusa..kawen ini utk smpi bile2...jadinye...kalo dari mule kite dah silap langkah..maka pincang lah sebuah institusi kekeluargaan....kalo korg nak macam yang aku sebut kan td tu...gune duit sendri..sbb kenduri seblh perempuan ni tanggungjawab perempuan tu n family perempuan tu sndri..kenape laki korg pulak yg kene bagi korg duit utk laksanakan impian korg yg kalah anak raja tu?

rancang la perkahwinan korg tu fit ngn bajet korg...seriusly..marriage is just not about how people will adore ur wedding..ur attire..but marriage is about life after the two of u being together...life after marriage is what people shud worry!kenduri kawen kemain gah..tup2..sebulan dua dah bercerai...itu sume bukan menandakan kebahagiaan...buat yg sepatutnye je...knp perkahwinan menjadi rumit sbb duit?sbb kehendak kite mengatasi segala2nye...especially kite yg perempuan ni..wedding nak gah sesaje...tp tanggungjawab sebagai isteri lepas tu?tolak tepi..eh!panjang pulak cite pasal kewangan ni kan..tp betul..ape pun..bincang dulu ngn lelaki....hantaran tak perlu smpi 10K..dengan alasan nak gune utk kenduri...hello!hukum mane yg korg pakai mengatakan duit kenduri seblh perempuan pihak lelaki yang bagi?mazhab mane korg ikut?korg punye kenduri..korg sndri yg kuar duit..jgn libatkan pihak lelaki..sbb dorg pun ade kenduri sblh dorg jgk..jgn kerana ikut adat...ikut org..rumah tangga korg pun tak tentu hala...jgn jgn dan jgn....honestly speaking...aku n en. abg sgt2 bnyk discuss about our wedding...and buat ape yg kami mampu sedaya kami utk buat yg terbaik...yang penting..kami nikah!ustaz tu pesan..jgn sume kite nak lelaki yang tanggung lepas kawen...dah tau laki tu kurang berkemampuan dari segi duit.bantu...kalo dah kete pun die bayar..umah die bayar...bil2 sume die bayar...makan pakai duit dapur pun die..abis..ape yg die tinggal?silap2 seluar dalam koyak pun die tamo tuka tau...kesian kan?jadinye..kite sebagai isteri..belajar membantu suami...kalo die dah bayar kete n umah..ape salahnye kite tolong bayar bil2...kite pun same2 pakai kan...ape salahnye duit minyak kete kite tolong kadang2...tak salah pun...maka...beruntunglah kamu2 yang mempunyai isteri sebegitu.. (saye sendiri bercita2 utk jadi yang terbaik buat en. abg...dan membantu mane yang sy mampu bantu)....

 

ok..dah cukup...panjang bebeno aku bebel...kalo korg penat bace...pangkah je kat atas tu...huhuhu...

aku n en. abg dah move ke next step iaitu membooking segala yang boleh dibooking...konsep wedding dah finalise..and en. abg dah sgt suke...teruja sume ade la kat muke die tu..sengih2 je manjang...and...kami adalah WP utk wedding kami sndri...join venture berdua..idea pun share berdua...alhamdulillah...tak susah utk mendapat kata sepakat walaupun kadang bertekak...lupe nak cite ngn korang..ingat tak aku ade cite aku pegi pameran pengantin kat klcc aritu?aku dengan gelojohnye telah membooking kad kahwin....mmg sgt cantik..harganya 1.00 MYR sekeping..aku pun booking utk 2000 keping...total 1650 MYR...dah booking baru aku bitau en. abg..en. abg ape lagi...meroyan la die..die tak setuju..katenye terlalu mahal..die kate..kenape nak bg kad yang mahal2?membazir..org buang dah lepas tu..hrmmm...mule2 tu aku sentap wehhh..ye la..tu la namenye mengikut kehendak hati...tp bile aku pk2 balik..ade betulnye...and kami dah jmp kad kawen yg murah and total for 2000 keping baru 800 MYR...seee..jimat separuh wehhh...so another half tu boleh la spend utk bende lain..ingat...jgn gelojoh utk booking..survey dulu...aku dah terkena...sbb nafsu gelojoh aku pantang tgk bnd lawa skit...terus booking..tnp selidik dulu wang yg akan dibazirkan utk sekeping kad yg silap haribulan akan dikoyak2 oleh kucing peliharaan org yg terima kad aku..and lebih sedih kalo kucing aku sndri yg cakar2 kad aku tu....huhuhu...

sekarang ni..aku lebih berhati2 dalam membooking nih...firstly..aku survey2 dulu...then bitau en. abg...discuss..pastu it end up dengan satu keputusan samada kami akan hire vendor tu utk majlis kami atau tak...especially bab photog n videog...sbb kami nak kan org yang betul2 boleh cari angle yang cantik2 n edit lawa2..utk tatapan mata kami bile dah tua...kisah klasik utk masa depan kami sndri....tak salah kan?tp dalam bab videog n photog ni pun aku punye nafsu serakah tak boleh kawal lagi..nak amik smpi 4 5 org utk cover majlis aku...gile hape?nasib baik aku ni waras..sbb aku berpegang pade konsep...quality is more important then quantity..hire photog n videog ramai2 sekali pun tp it end up dgn low quality..sakit hati kan?jadi aku mengambil keputusan utk select the best photg n videog utk dihire...alhamdulillah..jmp...bukan ape..tak ke sakit hati..bile tgk video kawen n gmbr kawen kite nnt..bnyk org yg nyelit2...huhuhu...paling kuat pun..mungkin akan ade 2 photog and 2 videog je..tu pun mungkin je...percaya atau tak..korang akan pening selagi korg tak mula kan langkah pertama...tak senaraikan ape korg nak buat utk wedding..ape yg perlu korg amik kira...selagi korg tak mule kan langkah pertama utk majlis korg sndri..korang takkan tau nak buat ape dulu...so...move on!faster and faster...aku dah debar...sbb lagi bape hari dah nak masuk bulan 12..it means...hujung tahun...pastu ianya memerlukan cuma beberapa hari utk masuk 2011...aku akan semakin sibuk dan sibuk menjadi WP utk kedua2 majlis aku sndri...belajar utk jadi WP majlis sndri..mane tau..kalo2 nnt boleh jadi WP org lain pulak kan?cita2 aku jgk tu...

memandangkan laki ai bukanlah org kenamaan yang senang2 dapat sms or email or call utk ditaja...dan aku pun bukanlah artis tersohor tanah air utk senang2 dapat sponsor...jadinye..kene usaha la kan...two way communication ngn vendors pun sgt penting...jgn segan2 utk luahkan pendapat korg..jgn 100% setuju je ngn idea vendors...kite lebih tau ape yg kite nak..n vendors jugak lebih tau ape yg sesuai utk memenuhi kehendak kite...jadinye..kerjasama la ngn mereka...n mintak mereka pun bg kerjasama yang baik ngn kite..learn something new when u prepare for ur own wedding....

date wedding aku jgk dah difinalise kan..setelah berlaku beberapa kali pindaan...mak haku la nih...kejap nak tarikh tu..kejap nak tarikh ni...jadinye telah diawalkan lagi...aduhhh...seronok mmg la seronok..tp nye dalam mase yg same..aku takut jgk..hukhukhuk...chillex je la kan...makin aku tak leh dok diam la jawabnye...hari sabtu ni mebi en. abg akan turun sini lagi utk melaksanakan misi yang seterusnye pulak...hopefully en. abg dpt turun utk menjayakan misi tersebut...aminnn...

 

notakakicomel : aku dah ade ikan emas 2 ekor..ikan guppy bunting 2 ekor..ikan guppy jantan tenonet 2 ekor..and ikan dbkl sekor...sgt seronok tgk mereka berenang2 ke tepian..harap2 kali ni ikan ni long lasting la nyawanya..berbanding ngn sebelum2 ni...sume mati...tanak la camtu....aku ade ikan..ko hado???

nota-untuk-diri-sendiri : org sebuk buat preparation kawen..ko sebuk ngn ikan ko kan miza!

3 gorgeous yang sedang berbicara!:

Anonymous said...

miza, aku da pnh da p kursus kawen.
mase kt psis dlu.

tp sayangnye sijil plak da ilang ntah kemane. hoho

nazliahnazeer said...

betul la, gi la kursus kawen lepas dh tunang, better..sbb ur mind dah set nak kawen. n bile org ckp masuk la n dah t'pk psal tanggungjawab ape smua.ada la rasa takut n rasa amik berat. cam ak gi sbb teman org.hahahah.lg la. mase tu kenal tunang ak pn belum. mmg bende kdg2 dh tau, tp bese la manusia kene slalu ada peringatan.

miza, tarikh ko bile? bln 5? tak same tarikh ak kan? ko blh dtg wed ak kan?:D ak gi jakarta n bandung bulan 1 nnti. :D sbb ade tiket rm88 pegi balik.

~myza~ said...

nida : ha..cari balik...nnt tak pasal kene g kursus kawen balik..

naz : huhuh..aku mebi g bandung on march kot...date wedding aku awal skit..boleh la attend wedding ko...

Simpulan Mati antara aku dan dia

Daisypath Anniversary tickers

Saat Cinta Mula Bersemi...antara dua hati

Daisypath Anniversary tickers