Sunday, December 26, 2010

.::.kerja kahwin Part 2 - Photographer.::.



Salam,

Selamat petang si Cantik & si Kacak!

duhhhh..dah basi baru nak hapdet kan...ai baru rajen nak stori pasal kerja kawen ai la..huhu..ok..ekceli nak story pasal Photographer yang aku hire utk wedding aku nnt...omaigucci..pada aku sgt susah utk cari photographer yg amik gmbr lawa2..edit meletops2..

ingat lagi tak entry aku yg ini...aku ade cite skit pasal aku book photog mase pameran pengantin 1 malaysia kat pwtc aritu kan?ni aku nak wat review n kasik tips skit to all B2B yg belum hire a photog...

aku dah bnyk survey photog2 yg ade...ade yg murah..ade yg mahal..ade yg edit meletops2...ade yg biase2 je..ade yg langsung out!erghhh...bukan sng nak cari yg betul2 best punye photog hoccay...tambah2 lagi kalo kat kl ni ya ampunnnn...bersepah2 photographers yg tip top terbaikkkk...makin bingung nak pilih....before aku book photog..aku dah bnyk survey and mintak quotation..dah dpat quotation tu..aku compare kan ngn yg lain2...pastu aku discuss ngn en. abg..mase pegi pameran pengantin tu pun..bnyk booth photographers yg kami singgah...tp en. abg tak berape nak berkenan sgt...sbb mahal tu satu hal..and ape yg mereka tawarkan dalam pakej tu kadang2 tak berbaloi ngn dengan what we pay...kami mencari sesuatu yg value for money..means...kami bayar harga tu dan kami dapat setanding dengan ape yg kami bayar...

ok..lets share some tips to find ur dream OP :

1. WAJIB survey2 dulu..dapatkan website2 photographers2 yang ade ditempat anda...ape lagi..google la...berlambak smpi buntang bijik mate korg tgk...

2. Bile dah jmp..view site dorg...and make sure korg tgk kerjatangan mereka...seni menangkap gmbr..

3. dpatkan contact number/email etc...then..hubungi la mereka..mcm aku..bnyk nye aku communicate via email je...make sure korg tny quotation ttg pakej yg dorg offer...tggu reply...oh ye..if korg nak mintak quotation..make sure korg tny properly...aku pun dulu men hentam je tanye...ade cara nak mintak quotation ngn vendors...make sure korg bg details2 as follow :

Nama korg & pasangan :

Tarikh Nikah & Sanding :

Masa Nikah & Sanding :

Tempat Nikah & Sanding :

Bajet :

Album yang korang nak : (sekiranya korg tau menahu la..mcm haku ni..tau je..tp tak kenal pun album cemane..wahaha )

dah send email tu..tggu la jawapan mereka..ade vendors yg cepat jawab..ade yg super duper bz..lambat jawab...huhu..kalo yg lambat jawab tu..buat la follow up...jgn biar je....jgn lupe tny..kalo nikah n sanding hari lain2 ade extra charge tak..sbb sesetengah ade extra charge if event hari lain2..

4. bile die dah reply..tny la ape yg korg nak tny..dah dpt quotation..compare ngn yg lain n jgn gopoh book photographer...unless korg cari photographer mase tinggal lagi sebulan seblm majlis!

5. kalo korg dah jmp yg berkenan lam website...betul2 jatuh cintan ngn kerjatangan mereka...set an appointment utk jmp mereka..PENTING!JANGAN TERUS CONFIRM AND BAYAR DEPOSIT SEBELUM JUMPA MEREKA EMPAT MATA! sebab nnt ade yg menangis tak berlagu bile outcome tak same mcm ape yg dipaparkan dalam website!set an appointment kat mane2 n mintak mereka bawakan seberapa bnyk contoh gmbr/album/pakej yg mereka ade..mase tu baru korg tgk outcome nye akan jadi same tak seperti yg mereka paparkan dalam web...pastu time tu pilih la design album yang mane korg berkenan...make sure tny dorg...if korang amik pakej sekian2..ape yg dorg leh offer kat korg...

6. if korg still survey jgk...kalo ade pameran pengantin..rajin2 la jgk heret tunang/pasangan korg pegi merempuh ramai manusia tu...better bawak pasangan..sbb tak semestinya korg suke ngn photog tu..die pun akan suke...trust me..cari vendors yg tak sombong...PR mereka tip top...tp PLEASE ELAKKAN vendors yg bile korg tny...die pandang korg mcm korang ni tak mampu..elakkan ok!usually...kat pameran pengantin..korang akan jadi rambang mate...mase tu discuss ngn pasangan..

always ingat ni : KORANG BUKAN NAK POSING SORANG2 DEPAN KAMERA...jadinye...pasangan korg pun penting jgk..kalo kau je yg ade chemistry ngn photog tu tp pasangan korg pandang photog tu cam nak telan..mcmane dua org tu nak bekerjasama?silap2 aribulan..kau je senyum dpn kamera...pasangan kau masam..lagi parah kalau gambar kau sorg je yg banyak..macam kau kawen sorg2!

7. kalo korg dah betul2 berkenan n tak nmpk yg lain dah...buat confirmation..usually mereka akan mintak deposit sebagai tanda korg booking dorg...and block date terus!kang menangis time kau kawen takde sape nak amik gambar...

8. Buat follow up ngn OP korg...sambil2 tu review jgk pose2 camne yg korg nak buat depan kamera nnt...

9. Sekiranya dalam pakej dapat storybook/custom album..pilih design n make sure tny ade additional charge tak kalo nak buat mcmni mcmtu....TANYA okeh...

10. pastikan bayar balance2 die seawal mungkin sebelum majlis supaya korg boleh spend duit utk bende lain n tak stress sgt...

11. praktis posing2 yg korg nak..then tggu la hari besar anda tiba dan masa tu...SENYUM!


Ok..aku ase tu je yg aku ingat wat mase ni...selebihnye otak aku jammed..hahah..kalo aku ade tips lagi aku share ye...

oh ye!by the way...saya dah dapat photographer saya...dan saya suka hasil kerja mereka...yang penting..en. abg pun setuju!sebb kami nak amik gambar sama2 dan kami nak posing kaw2 punye..utk kenangan kami lepas kawen nnt...mesti nak yang tercantik kan?dan yang pasti...saya suka pakej yang saya ambil walaupun mahal sikit..tp berbaloi2!sbb saya dapat album yang suka..dan yang pasti...banyak free!!weeeeeeeee....




oh ye..lupe lagi..sekiranya anda terlebih kaya dan nak amik photographer lebih dari satu team...pastikan anda dah tau siapa yang anda nak jadikan Official Photographer...tapi kene ingat...quality is more important than quantity!


*Pic credit to en. google*

notakakicomel : jangan takut untuk discuss ngan vendors anda...pastikan CHEMISTRY antara anda dan vendors itu wujud supaya anda senang utk bekerjasama dengan mereka!selamat mencari OP idaman!

notauntukdirisendiri : i found my Official Photographer!

0 gorgeous yang sedang berbicara!:

Simpulan Mati antara aku dan dia

Daisypath Anniversary tickers

Saat Cinta Mula Bersemi...antara dua hati

Daisypath Anniversary tickers