Thursday, March 3, 2011

3 Perkara Membahagiakan~

As-Salam...

Ok...hapdet pantas..sbb tak berape nak ade mood nak menulis..huhuh..

Sejak2 nak dekat tarikh ni...aku semakin bnyk membeli buku-buku panduan rumahtangga..untuk pedoman..dan juga sebagai penenang dikala aku hilang sabar nnt..bahahah...

Meh kita sama-sama hayati perkara di bawah ini yang saya jadikan panduan...dan moga-moga sebagai ingatan jugak untuk saya..

Hayati pesanan Al-Ghazali yang menyatakan, sebuah rumahtangga hendaklah dibina atas tiga struktur asas :

a) 'Al-Sakinah' (Ketenangan)
b) 'Al-Mawaddah' (Kemesraan)
c) 'Al-Tarahum' (Timbang Rasa)

Asas pertama ketenangan bermaksud hendaklah suami isteri berpuas hati dengan pasangannya.  Mereka seharusnya tidak berminat dengan yang lain.

Asas kedua, kemesraan pula membawa pengertian suka dan duka secara bersama

Asas ketiga, timbang rasa pula lebih banyak merujuk kepada akhlak yang mulia serta tahu bersyukur atas nikmat yang diperoleh.

Sebuah rumahtangga yang berjaya didirikan di atas tiga struktur ini merupakan keluarga yang paling bahagia, malahan inilah keluarga yang mampu mengatasi segala cabaran hidup.  Mereka adalah ibu bapa yang bakal melahirkan zuriat yang sihat dan keberkatan yang berpanjangan.

Harta benda dan kemewahan hidup tidak menjamin kebahagiaan yang dicari-cari kadang-kadang hidup di sebuah rumah usang, pasangan lebih mampu mengukir senyuman yang berterusan. 

Sabda Nabi S. A. W "Tiga perkara yang membahagiakan; Isteri yang setia dan sabar, kenderaan yang senang ditunggangi dan kediaman yang selesa. 

- Hadis riwayat  Sa'ad Ibn Abu Waqqas r.a


p/s : semoga ia menjadi rujukan untuk kita semua.  perkara yang baik perlu dipanjang-panjangkan...

0 gorgeous yang sedang berbicara!:

Simpulan Mati antara aku dan dia

Daisypath Anniversary tickers

Saat Cinta Mula Bersemi...antara dua hati

Daisypath Anniversary tickers