Thursday, April 16, 2009

life will never be the same....

life will never be the same..if we know what we have to do to make our life changes....
you say the same..you are still the same...actions speak louder than words..
what you think will happen to you in the 10 years onwards?????
still the same or more better than before???
u create it.. not me..not ur family..not ur beloved..and not ur friends..but urself...
urself create ur own life...so..if anything bad or u are not satisfied with ur life..DONT BLAME ANYONE..but BLAME URSELF....because u make it..u do the things that make ur life still the same....

ok lah...penat aku berpk...semenjak kedewasaan ini *cesss...sejak bile aku gune ayat ni???* aku mmg kerap berpk..bnyk bnd yang aku pk...kalo wat peratusan...80% aku berpk pasal hidup aku akan dtg...10% aku berpk hidup yang lalu...n 10% lagi aku berpk hidup aku skrg....
bnyk beza nye...kalo pada idup aku ni...mase aku kecik...tak yah nak pk pasal hidup akan dtg..
yg aku tau ms tu...g tadika..balik jmp kawan2 kat kat kawasan umah..pastu petang g padang n main2 kat ctu..balik tido...esok n seterusnya pun same...smpi la dah masuk ke sekolah rendah...
masuk sekolah rendah..aku mula kenal..ape tu sekolah...sekolah adalah dimana ada murid..ada cikgu ade guru besar *gambaran guru besar ni sellunye garang..hahah*...kenal la erti periksa...
dulu aku cerdik...hahahah...tp mase tu aku still mcm tu jgk...g sekolah..balik skolah..main...cumenye..malam je ulangkaji pelajaran *nape aku tak gune perkataan study eh???* sbb masuk sekolah rendah ni dah kenal ape itu EXAM...*dah keje pun still kene exam lagi..BOSAN*......time sekolah rendah tu tak tau lagi ape yg dimaksudkan dgn masalah...hahhahaha....kehidupan time sekolah rendah STILL THE SAME...lps study tu..tido..n esok g sekolah..ptg sekolah agama..balik petang tu main kat padang..mlm study pastu tido..begitulah esok dan esok dan esok smpi la abis UPSR *aku dpt pelajar cemerlang ooooo time ni..kahkahkah*
abis je UPSR....cuti sekolah...pastu bermula la langkah aku ke lembah kehidupan..peralihan fasa dari STATUS KANAK-KANAK RIBENA ke STATUS KANAK-KANAK SUNQUICK....masuk sekolah menengah ni...aku rase..same jgk mcm sekolah rendah..yang bezanye...time sekolah menengah..pakai kain warne biru cair...huhuhu...belajar n belajar..tp kat cni ade la additional nye...ade perisa tambahan dalam hidup aku time ni....iaitu SAYANG...tak tau SAYANG tu ape???CINTA...tak tau jgk???LOVE...tak tau jgk lagi???kalo tak tau jgk..korg tanye mak ngn ayah korg camni "Ayah2...macammane yeh saye blh lahir kat dunia ni n besar camni???sy ni datang ikut mane eh???"
korg tengok la jawapan ayah or mak korg ape eh....awawawawa....
time aku form 1 aku dah kenal ape itu CINTA *yucksss...geli pulak bile pk balik...mude2 dah gatal nak bercinta haku neh*....si W ni menjadi watercolour dalam idop aku ni..smpi la aku form 4..form 3 result PMR aku sgt2 tidak memuaskan hati ramai pihak..hukhukhuk...*time ni aku tak tau la...silap aku ni*
pastu aku diterima ke sekolah teknik..kat bentong..bermula lagi satu peralihan fasa dari STATUS KANAK-KANAK SUNQUICK ke STATUS REMAJA......zaman remaja aku masih same...mcm tu jgk...cume yang beza nye..aku dah masuk asrama..bermula kehidupan aku berjauhan ngn keluarga...ms tu kene belajar hidup berdikari...smpi la abis form 5...smpi spm (tp CINTA tu ttp hadir jgk dalam hidup aku..sbb dah beso kan..so tak leh nak elak dah dr mempunyai perasaan suka kat org..tak leh elak dari perasaan ingin menyayangi dan disayangi) abis je spm..aku amik keputusan utk keje sementara kat carrefour wangsa maju..sebagai cashier...mase tu aku dah rase betapa susahnye nak manage duit sendri...yes..aku lupe lak...bile meningkat dewasa..aku dah semakin rasekan otak aku semakin hari semakin sakit sbb asyik berpk...huhuhuh...bile dah smpi zaman ni..aku mule kenal..apekah yang dikatakan MASALAH..BEBAN..PROBLEM..SAKIT HATI..n banyak la lagi...time keje kat k4 tu..aku enjoy..tp tak dinafikan..aku penat...penat sbb ape tau..sbb keje dari kul 11 pagi smpi closing..closing pun bkn blh terus balik..closing pun kene kire sale bape aritu..sllunye akan balik dalam kul 2 pagi..bayangkan aku keje lebih dari 12 jam sehari..seminggu cume blh cuti sekali..means dalam sebulan aku cume cuti selama 4 hari...huhuuh....kurus la aku time tu...
aku terus berkerja smpi la aku dapat tawaran poli...aku pun benti keje n sambung blaja....

pastu..dah daftar poli..bermula la kehidupan sebagai seorang siswa...tp kan..lepas je dah masuk poli...aku dapati kehidupan aku masih SAME... masih mcmtu jgk...ape yang bezanya ialah..g kelas takyah pakai baju seragam sekolah dimana kalo korg ponteng org tau ko budak sekolah...
bezanye..korg rehat bnyk kali...and kelas korg pulak ikut waktu org bekerja...8-5...fuhhh...tp gaji tak masuk..yang masuk PINJAMAN yang aku wat sebanyak RM 5,000.00 utk 2 thn...maknenye setiap sem akan masuk PINJAMAN tu sebanyak RM 1250.00....pada masa ni..aku mula terase...duit adalah satu perkara yang sgt2 penting...smpi ade member aku yang tak makan sbb takde duit la...terpakse ikat perut...org lain balik umah time cuti..die tak balik..sbb takde duit beli tiket...hurmmm..aku pun kadang2 macam tu jgk..cume aku beruntung sbb bulan2 bapak aku akan bagi BIASISWA..hahahah...*tu pun kadang2 tersasar perbelanjaan aku ni* hari2 aku bergelar siswa tetap SAME....pg g klas..balik wat assignment..makan..malam tido...badan aku pun semakin hari semakin naik..*tp terkawal okeh*

setelah 2 tawun perjuangan aku di Politeknik tu..akhirnya aku berjaya bergelar seorang GRADUAN... yang memegang DIPLOMA...fuhh..lega dah abis blaja...tp kitorg sebagai dak2 setiausaha ni ade keistimewaan skit la...kitorg di booking oleh JPA untuk memenuhi jawatan PEMBANTU TADBIR KESETIAUSAHAAN di JABATAN-JABATAN KERAJAAN...and kitorg bekerja seblum kitorg graduate...untung kan??/hehehhe...*so amik la DSK ye..*

n tawun lepas...bermulalah peralihan fasa yang ketiga iaitu dari STATUS REMAJA ke STATUS DEWASA...yaaa....bile dewasa..kite dah boleh pk utk diri kite..wat keputusan utk diri kite...n kite yang mencorakkan mase dpn kite...kan3???tak tau la kalo korg still mak bapak yang bentuk hidup korg...baju ape yg korg patut pakai..ape yang korg kene wat..tak tau la tu...mungkin tak dewasa lagi la kot....

and ini adalah zaman yang aku rase kan...zaman utk aku pk...10 tahun akan datang..ape akan jadi pada masa depan aku...kawen ke tak...ade anak ke tak..miskin ke senang???tp yang ade satu bnd yang aku pasti...iaitu MATI...korg sume pasti tak???kalo korg tak pasti..ptg ni nnt g check kat doktor pakar sakit jiwa tau...jgn lupa dapatkan rawatan segera...

yes...ape yang aku cakap arini ialah..kehidupan...inilah kitaran hidupan aku selama 21 tahun aku hidup di muka bumi pinjaman ALLAH yang indah ni....
kalo korg perasan...ade words yang aku highlight kan perkataan SAME....yes..itu yang terjadi pada aku..hidup aku..yg aku pk2 kn sekrg ni...langsung takde perubahan....dari segi taraf idup pun mcm tu jgk...same je..bile dah keje lagi la...bulan2 dapat gaji..tp bile dah TOLAK kwsp..TOLAK bagi kat mak n abah...TOLAK duit minyak kete...TOLAK duit makan sebulan..dah pakai kete mesti kene servis...TOLAK lagi duit servis kete...*kalo yang tak pakai kete...korg TOLAK la ngn duit tambang ye...TOLAK ngn keperluan diri * tak tau la kalo korg tiap2 bulan tak beli keperluan diri kan* TOLAK ngn duit top up handfon...TOLAK bayar bil...TOLAK ngn PINJAMAN mase korg belaja dulu..jgn lupe lak eh...kalo yang dok sewa umah...sila lah TOLAK ngn sewa umah eh...TOLAK la ngn segala ape yg nak TOLAK....kepada kawan2 ku...silalah wat pengiraan sekrg....dan lihatlah hasilnya ye...kepada yang pakai kete...JUMLAH setelah yang di TOLAK sume2 tu...tgk bape...ade tak balance RM 1000.00???kalo ade...korg mungkin isi minyak pakai air paip...korg rase2 cukup tak?????pada yang tak pakai kete...tgk..saving korg tiap2 bln adakah RM 1500.00???huhuhuhu....kalo ade...syabas..anda seorang yang KEDEKUT...

see...bile dah keje..lg bnyk tanggungjawab...so skrg ni...aku berbalik pada tujuan asal aku menulis topik ni arini...tujuan asal aku sekrg ni adalah untuk membincangkan ttg keselesaan yang korg sedang nikmati sekrg ni....satu la eh...manusia ni...bile kite berada dalam ZON SELESA..kite takkan wat ape pun..percaya atau tidak...tgk diri kite sndri..adalah sgt SELESA keje kerajaan..BANYAK KEMUDAHAN...ape yg kite wat di opis???keje...kdg2 tangguh...tak pk ape pun..sllu nye mentaliti kite ORANG MELAYU...alaaa....nak risau ape..tak wat keje pun gaji bulan2 masuk banyak tu jgk..tak kurang pun...see...tapi disebalik kate2 tu..dlm hati sbnr nye "alahai..lambatnye nak gaji..cpt la gaji...bnyk bnd aku nak settlekan ni.."seee....sooooo...kepada sahabat2 ku..apa yang anda cari sebenarnye??itu la manusia yang sentiasa berada dalam ZON SELESA dan tak menggunakan dua minda yang dikurniakan ALLAH...percaya atau tak..sila lah gunakan MINDA yang ANDA TAK GUNA tu...anda akan nmpk diri anda sgt berpotensi utk berjaya....

aku penah tny kawan2 aku...ape impian korg...setiap org ade impian kan???aku pun ade impian...tp biase la..jwpn yang sgt biase aku terima...."aku nak anta mak ayah aku g haji/umrah"
"aku nak pakai kete" "aku nak beli rumah" "aku nak beli ape yang sebelm ni aku tak dpt beli"
"aku nak tolong adik2 aku yang masih belaja" and macam2 lagi yg aku dgr...tp aku nak tny..sejauh mane korg dpt realisasikan impian korg tu???setawun lagi ke??dua tawun lagi ke???
atau 10 tawun lagi????

ok..aku blh tolong korg kire bile korg boleh realisasikan impian korg...okeh..jujur pade diri anda sndri eh...
amik kertas...amik pen...make sure ade calculator... okeh..dah sedia???
okeh eh...skrg ni kire...gaji bersih korg...tolak dengan segala benda yang korg nak tolak...TERMASUK dengan keperluan diri korg...TERMASUK shopping...balance yang korg dapat tu...kali kan dengan 12 bln...lepas tu kali kan dengan target korg nak realisasikan impian korg tu...
contoh nye... :

RM 1000.00 x 12 bulan = RM 12000.00 / setahun
RM 12000.00 x 10 tahun = RM 120,000.00

okeh eh...korg rase..dengan RM 120,000.00 hinggit ni...ape impian korg yang korg leh realisasikan?????beli kete???blh...beli umah???mungkin jgk...anta mak ayah g aji...pun blh jgk...
kawen???pun blh...tp pasti ke RM 1000.00 sebln korg leh simpan????
aku akan cakap TAK BOLEH...dengan keadaan ekonomi skrg...what say u?????

sbb tu la aku ckp...if u say the same..u still the same...jujurnye skrg aku dah wat bisnes sndri...
and di sini aku nak ucapkan berbnyk2 terima kasih pada seseorg kerana banyak menyedar dan membuka minda aku mengenai kehidupan ni...selagi kite tak bertindak..kite ttp menjadi org yang SAMA....pk2 kan ye..kenapa org kaya bertambah kaya..kenapa org miskin bertambah miskin????sbb...org kaya ni pk HOW tp org miskin ni pk WHY?????so...lu pk la sndiri....
aku bkn nak promote korg ape yg aku wat...bkn MLM...aku bkn hasil dr MLM...mintak maaf ye..
aku wt bnd ni dah lame jgk la...jgn jeles ye..aku dah setelkan PINJAMAN belajar aku sepenuhnye ye...tp bkn mintak dari mak ayah...bkn gune duit gaji..aku bayar PINJAMAN pakai gaji aku pun bln pertama je..pastu terus bayar CASH kat ptptn...bkn nak bangga...aku tak hebat...aku bkn somebody yang gaji nye mencecah RM 10,000.00 sebulan...aku bkn BOSS...aku jgk bkn engineer..apetah lagi doktor mahupun peguam atau arkitek kimpalan dan aku jgk bkn anak org kaya....aku cume pembantu tadbir a.k.a kerani atau lebih dikenali sebagai KULI...

anda percaya atau tak????aku percaya korg sllu dgr perkataan ni..tak kire la dr sape pun...
aku pun dulu sllu dgr perkataan ni... "belajar rajin2...abis je blaja..cari keje bagus2..." tp dalam erti kata lain selain dr "makan Gaji" adalah menjadi "KULI yang ade kelulusan tinggi"...
anda tak percaya???kalo anda tak percaya..tny diri anda..anda bekerja dengan sape???anda ke yg jadi boss??bkn kan???

kalo korg bace ni..korg mesti ckp "budak ni tak reti bersyukur betul..dah dpt keje kira baik la dari org yang menganggur"....
sape ckp yang aku tak bersyukur ni???korg ke nilai syukur seseorg itu???ayat mcmtu cume ayat dari org2 yang tgh berada dlm ZON SELESA je...aku sgt2 bersyukur sbb dpt keje..and aku jgk sgt2 bersyukur sbb aku dpt tambah pendptn aku...sekurang2nye aku dah abis bayar HUTANG ptptn aku...alhamdulillah la...
ingat ye...ALLAH takkan mengubah nasib seseorang kalo org tu tanak ubah nasib diri sendiri...kite sellu berdoa.."Ya Allah Ya Tuhanku...Kau murahkan la rezeki ku...kau beri lah rezeki pada ku..." kite sellu berdoa mcm ni..tp perasan tak..dlm keadaan tak sedar...kadang2 rezeki a.k.a peluang tambah rezeki tu dtg dpn mate...tp kite tolak..atas macam2 alasan...kenape eh??sdgkan td kite mintak rezeki dr Allah..knp bile rezeki dtg..kite tolak???tepuk dada tny iman..rezeki kadang2 tak dtg dlm bentuk duit..mungkin dtg dlm bentuk peluang dimana kite guna peluang tu utk wat duit a.k.a rezeki???itu lah die kite ORG MELAYU...
aku bkn nak jadi kaya...tp aku nak hidup dalam keadaan yang senang supaya masa depan aku terjamin....aku dalam proses nak anta mak ayah aku g umrah lagi sekali...itu impian aku...
alhamdulillah...Allah beri jalan utk aku...seronok tau dapat buat camni...rase cam..bahagia sgt...
ade rezeki lebih skit nnt aku anta dorg g haji plk...oh ye..ramai kawan2 aku tny..."aku dgr cite ko wat bisnes skrg...bisnes ape??" aku jawab ye..aku wat business andaman...n dalam proses nak bukak butik...sungguh aku tak sangka aku mampu mencapai tahap ini...semlm baru je balik dari jmp share partner discuss pasal ni...thanks sbb tolong cari kan kedai...hikhikhik...
adakah korg terpk korg akan wat sume ni???aku tak pnh pun..dgn gaji aku bnyk ni..lepas utk diri sndri...dgn aku nak kawen nye lagi dlam mase terdekat ni..mampos!mau 10 tawun lagi baru blh kawen kot...kawan2 sekalian...takde kejayaan tanpa usaha...ingat eh..korg belaja la tinggi mane pun...itu tak bermakna korg berjaya...berjaya skrg ni adalah apabila korg dpat realisasikan impian korg..itu baru namenye berjaya..kalo setakat dpt degree nak kecoh...tak pelah..simpan la degree tu dalam laci...kalo impian tak dpat nak direalisasikan...

aku tau...ramai yg akan ckp..poyo btl die ni...its up to u...mcm aku ckp td...u say the same..u still the same..adakah dengan korg mengatakan aku poyo..aku ni berlagak..korg dah berjaya???adakah dengan mengutuk mengata aku..korg akan dpat realisasikan impian korg???kalo dapat..silakan...berbakul nak kutuk lagi pun takpe...

tp tu la...bile dah settle hutang ptptn ni..rase lega sgt...nak jgk aku share ngn kawan2 aku...
tp kebnykkannye menolak atas alasan..tanak risiko...alo kak...hidup kalo tanak risiko..jgn jadik manusia okeh! org berjaya bkn bg alasan..tp bagi jawapan...

mcm aku sllu ckp...aku ni tak kedekut nak share ilmu ngn org...tp dengan syarat...korg boleh dibantu nak nak berubah..aku bercakap bkn cakap kosong..tp ini lah hakikatnye...
sebnrnye dah lame aku nak post topik ni..dari dulu lagi..tp aku pk..biar la dulu..ms tu aku blm ready utk berhadapan dngn tohmahan..tp bile aku pk2 balik...kawan jenis ape kalo biar kawan lain dalam kesusahan kan????

skrg ni...korg pk la...kite keje 10 tahun akan datang..ttp macam ni...kite kene pk...simpanan kene ade utk mase susah..simpanan kene ade utk mase sakit...simpanan kene ade utk mase dpn...
so...pilihan di tangan anda *mcm celcom pulak*....

panjang beno celoteh aku kali ni...if korg rase tak pelah...aku lebih rela di ZON SELESA ni..silakan...tak de sape paksa anda utk berubah..takde sape paksa anda utk buat..tp anda sndri...
tp kalo korg rase nak keluar dari ZON SELESA ni and berada di ZON SELAMAT...korg wat la keputusan..pada kawan2 aku...kalo korg rase nak tau mcmane aku leh capai sume ni..korg tau kan mane nak cari aku???thanks pada kawan2 aku yang ade dah support aku...thanks so much...
aku takkan melacur kan kepercayaan korg...thats all for today..penat dah jari aku menaip...
pada yang rase nak contact tp takde no aku...
sila contact di alamat ni...

arisya_fea@yahoo.com * ni adalah alamat utk myspace, tagged, friendster, flixster...
bravestarz@yahoo.com * ni adalah untuk facebook

no fon : 019-2666502

salam mesra dari saya untuk anda semua...

p/s : aku just sharing ape yg aku dah lalui dalam hidup aku...bkn rekaan...tp inilah hakikat kenyataan yang harus korg terima...

p.p.s : jgn jeles ye aku dah setel ptptn...korg pun cpt2 la setelkan ptptn..bersih skit slip gaji korg...heheh..

to all my friends...wish u all the best...hope korg wat keputusan bijak okeh..anda sudah dewasa...
balasla jasa mak n ayah selagi mana mereka masih mampu melihat korg berjaya...hidup ni sekali je...cube lah utk berjaya sejauh yang mungkin...mak n ayah dah abis almost billion utk besar kan kite...tp ape yg kite bagi???pk2 la sndiri...jgn diri anda umpama hamster...

ShAriNg is CaRinG


best regards :
akuinsanbiasatpluarbiasa

1 gorgeous yang sedang berbicara!:

~myza~ said...

gile bapak pnjg aku tulis

Simpulan Mati antara aku dan dia

Daisypath Anniversary tickers

Saat Cinta Mula Bersemi...antara dua hati

Daisypath Anniversary tickers